Ez a trükk jó szórakozást nyújt, bár kicsit nehezebb, mint a Bunny Hop, de azért érdemes ezt is gyakorolni. 1. Emeld fel az első kereket, és tartsd meg(manual) 2. Húzd fel a hátsó kereket. 3. Fordítsd ki a bringát 180 fokos szögben. (180) Ha ezt már tudod, akkor érdemes még többet gyakorolnod és a trükköt minél jobban tudnod.
180 rollback
A 180 ROLLBACK-et nem lehet egykönnyen megtanulni. Először is tudnod kell, hogyan gurulj hátrafelé a biciklivel (eltér a hátrafelé tekeréstől). Másodszor is tudnod kell, hogy kell megfordulni 180 fokot az első keréken (rock walk). Gurulj közepes sebességgel haladva, mindkét láb a pedálon. Húzd be az első féket és fordítsd el a bringát 180 fokig. Ha megakarod tartani a sebességed, a 180 fok megtétele után engedd ki a féket. Hamarosan a bringa arccal hátrafelé gurul, engedd ki az első féket (ha szükséges) és ülj rá az ülésre. Ahelyett, hogy hátrafelé tekernél, kapcsold ki a freecoastert és máris hátrafelé fogsz gurulni. Ha elég lassan mész, be tudod húzni mindkét féket, így a bringa megáll, engedd ki és taposs a pedálra.
A nehezebb része a trükknek amikor megpróbálsz hátrafelé gurulni. Általában napok, hetek vagy hónapokig tart megtanulni. Ha már jól megy, lehet nehezíteni. Tanulhatod egy kézzel vagy láb nélkül.
Más besszállás a ROLLBACK-be: Rollback közben állhatsz a kilépőkön is. Be lehet még jutni 180 bunny hop-ból rollback-be vagy squeakers-ből rollback-be. Csinálhatsz endo-ból rollback-et egy kis dombon, ami egy kis sebességet ad. A 180 fokos fordulat valamennyi gyorsulást ad, amikor a bicikli körbe ér és elindul hátrafelé.
Antenna
Akrobatamutatvány, melyet közepes sebességgel haladva lehet előadni. Jobb kézzel erősen fogd meg az ülést, a tenyereddel támaszkodva! Könyöködet támaszd le a hasfalhoz. Helyezd rá a súlypontodat és emeld a lábaidat. Bal kézzel támaszkodva a kormányon segítsd az egyensúly megtartását. A lábakat függőlegesre vagy ehhez közelítően emeld és bal kezeddel kormányozz! A lábak a gyakorlat ideje alatt nem érhetik a földet. A visszaülés a gépre a gyakorlat fordított sorrendjében.
Back wheel hop Hátsó keréken ugrálás
Álló helyzetben egyensúlyozol kerékpárodon. Egy gyors térdhajlításból erőteljels elrugaszkodás és a kormány felrántása a feladat. Ha már a hátsó keréken állsz, azonnal húzd meg a féket! Rugózó mozdulatokkal pattoghatsz, tarthatod egyensúlyban a kerékpárod. Van, aki a wheelie alapmozdulatával indít. Hátradől, felrántja a kormányt, de nem ül a nyeregbe, hanem enyhén hajlított térdekkel azonnal az említett rugózó mozdulatokat végzi. A hátsó féket természetesen húzd be!
Barhop
Kormányraülés
Az elnevezés nem pontos fordítás, de mivel így ment át a szabadstílus kedvelőinek szóhasználatába, mi is így közöljük. A végrehajtás módja a következő: Haladj közepes tempóban, kezdetben mindenképpen egyenes terepen! Vízszintes a pedálsík. Két kezedel erősen markolod a kormányt, a fékekkel ne foglalkozz! Páros lábbal elrugaszkodsz és két kezed között előrelendíted magad. Fontos, hogy a lábaid jól felhúzd, nehogy beleakadj a kormány merevítőcsövébe. Amint átlendültél felette, lábad nyújtsd előre és ülj rá a kormánymerevítőre. Ez elegendő az egyenes haladáshoz. Némi gyakorlat után képes lehetsz arra is, hogy ebben a helyzetben irányítsd a bicajodat, mégpedig kétféle módon: Elsőnek javaslom, hogy próbáld ki az egyensúlyi helyzeted megváltoztatását. Jobbra-balra dőlve a kerékpár a kívánt irányba fordul el.
A második változata az irányításnak - de ezt már csak akkor próbáld, ha a másikkal jól boldogulsz -, hogy lábaid mozgatásával kormányozol. Hogy melyik lábaddal kezded és milyen intenzizású mozgást végezz, azt gyakorlatban kell kiprópálni. Ugyanis ez mindenkinél egyedi, tekintve, hogy más az ember, más a gép. A gykorlatot úgy teheted teljessé, ha a legvégén mindkét kezeddel elengeded a kormányt, és így - megtartva egyensúlyi helyzeted - hagyod, hadd bámuljanak a többiek. A visszaülés eredeti helyzetbe: fordított sorrendben. Ezt megtanulni talán még nehezebb, fizikailag is nagyobb terhelést kíván. Ezért nem árt, ha - főleg az első időben - leugrással fejezed be a gyakorlatot. | Barspin A barspint elég egyszerű megcsinálni de nem árt ha van védőd. Lassan menj készülj fel egy nagy bunnyra... Azután hirtelen csinálj egy bunny-t de még mielött felhuznád a hátcsó kereket erősen forgasd el a kormányt ez által a kormány 360-at fog fordulni. Sokat kell gyakorolni ezt a trükköt de ajánlatos manuálbol kipörgetni elösször.
bunny hop crankflip Védő használata nagyon ajánlott!!! Bunny-zol, amikor felhúztad a kormányt és éppen előretolod, kicsit hátradöntöd a hajtókart, majd az első lábaddal a szegecsek segítségével hátrarúgod a pedált (így elvileg a hajtókarnak gyorsan 360 fokban pörögnie kéne), érzéből elkapod (nem a lábad első részével, sem pedig a hátsóval, hanem a közepével, mert különben úgy fogsz járni mint én!!!). Aki ügyes, az még földetérés előtt elkapja, vagy duplát csinál, esetleg lépcsőn, padkán fel. 1-2 hét alatt nagyon profin meg lehet tanulni, sokat kell gyakorolni!
bunny hop "Nyuszizás" vagy nyuszi ugrás
Azért, hogy egy padkán vagy bármilyen akadályon rendesen átjuthass, nem árt megtanulni ezt az ugrást, mert bizony nincs mindig időd külön-külön feltenni a padkára az első és a hátsó kerekedet. Első lépésben ugyanúgy emeld meg az első kereked, mitha csak azt akarnád feljuttatni az akadályra, majd mikor már elég magasan van a levegőbe ránts meg a korányt egyszerre fölfelé és magad felé ezzel a mozdulattal el tudsz rugaszkodni a hátsó kerékről. Persze először szintkülönbség nélkül, csak egy repedés vagy bot fötött gyakorolj.
Caboose
Lassú tempóban haladva állj fel a két hátsó kilépőre, s tedd rá a kezed mindkét fékkarra. Húzd be az első féket, hogy a bicaj hátulja kissé felemelkedjen, majd a hátsó féket behúzva használd fel a lendületedet arra, hogy a hátsó kerékre visszaérkezve felhúzd a bicikli elejét. Miközben az eleje emelkedik, a hátsó féket húzó kezeddel fordíts egy fél fordulatot a kormányon, a bal kezeddel pedig engedd el a kormányt és fogd meg az első peget, vagy a villa szárát. Mindezzel egyidőben a jobb lábaddal kerüld ki a hátsó kereket, s próbálj rálépni a gumira a talpaddal, hogy ne kelljen húzni már a féket. A bal kezedből vedd át a peget, vagy a villa szárát a jobba és kiegyenesedve kezdd el körbe-körbe hajtani a Caboose-t.
Figyelem! A trükkbe való bejutást csak akkor kezd el próbálgatni, ha már a hajtást elsajátítottad!
Befejezés: Ugyanaz mint az elkezdés, csak fordítva. Hajtás közben vedd át a peget bal kézbe, majd fogd meg a jobbal a hátsó fékkart és azt behúzva fordítsd el a bicaj elejét. Ez sem megy majd elsőre, de kitartás...
egykerekezés Ez minden egykerekes trükk alapja. Közepes sebességgel haladj nyeregben ülve! Az egyik pedál lefele menetelekor rántsd fel az első kereket és dőlj (hajolj) hátra, kezed a hátsó féken legyen, és ha úgy érzed hátrabillensz - ne a leugrást válaszd -, azonnal húzd meg! Ez ismét egyensúlyi helyzetbe hoz.
Endo Első keréken állás
Látványos alapgyakorlatnak számít, több freestyle elem kiinduló eleme. Megtanulását nem mellőzheti senki, aki komolyabb trükköt is szeretne bemutatni. A rákészülés szakaszai a következők:
Kezdők számára a gyakorlat - főleg eleinte - nem veszélytelen! Félig felegyenesedett helyzetben, lassú tempóban, hajts neki egy járdaszegélynek vagy autóguminak, mely nem túl magas! (Esetleg tégla is megteszi.) Amint az első kerék érinti az akadályt, nyomd előre jó erősen a kormányt! A pedálok vízszintes síkban vannak. Ugyanezzel a mozdulattal húzd magad alá a BMX-ed úgy, hogy hátsó feled majdhogy érintse a felemelkedett hátsó kereket! Sikerült? A helyzet az, hogy máris az első keréken állsz. A két karod nyújtva tartsd a kerékpárt! Az igazi siker, több jó gyakorlat után, ha úgy tudod felvenni a kerékpár eredeti helyzetét, hogy közben nem teszed le a lábad a földre. És ha már ez is megy, próbáld ki a másik változatát is! Lassú tempó, hirtelen első fék - súlybeosztásod az előbb leírtak szerint -, és ugyanezt a helyzetet képes vagy felvenni és egy ideig tartani, mint az autóguminál (járdaszegélynél stb.). Ha kiválóan megy az egyensúlyi helyzet megtartása, átminősítheted a gyakorlatodat. A terek, parkok freestyle-s társaságainak nagy vetélkedője, hogy ki tud többet ugrálni, pattogni első keréken.
Ha már tényleg nagyon jól megy, kipróbálhatod a "láb nélküli" endo-t. Csinálj egy endo-t, eközben ülj rá az ülésre és lábaidat emeld el a pedáloktól. Tartsd meg magad így egy pár másodpercig, azután rakd vissza a lábaid a pedálra, közben húzd be a hátsó féket, egy kicsit dőlj hátra, amíg a hátsó kerék leérkezik a földre, majd előre és taposs bele!
X-Up
Közepesen nehéz trükk. Ugrás közben lehet ezt csinálni. Tehát: levegőben el kell fordítanod a kormányt 180 fokot jobbra vagy balra
Manual sokaknak ismerős lehet már névről is. A gördeszkában is van manual, és hát végül is a bmx-ben ugyanaz a trükk lényege. Mondhatjuk, hogy ez egy egykerekezés tekerés nélkül, de éppen emiatt teljesen más egyensújhelyzet. Sokféleképpen meg lehet csinálni, én most mondok nektek 2 verziót. 1. Fék nélkül halad olyan tempóval amilyennel csak akarsz, de azt ajánllom elösször kicsit lassabban annál. egy viszonylag erős mozdulattal a súlypontodat told alacsonyan hátra a hátsó kerék tengelye mögé, (csúnyán fogalmazva: PUCSÍCCS) és eközben a kezedet nagyon picit behajlítva tartsd a bicót, aminek az orra már is a levegőben van. Fontos hogy a kezeddel tartsd az orrát mert így tudsz igazán egyensúlyozni a lábaddal. ha a bicikli hátra szeretne dőlni veled eggyütt akkor a súlypontodat told vissza kicsit a kerék fölé. Ezt térdhajlítással tudod elérni.ha pedig a bringa orra kezdi közelíteni a talajt helyezd a súlypontodat egészen hátra. ha ez sem segít kézzel is húzhatsz rajta. 2. Fékkel annyi a különbség, hogy itt ha a bicikli hátra szeretne dőlni akkor nem muszály előrébbnyomódnod, elég ha adsz neki 1 kis féket. ettől a kerék belassul ugyebár, és a bringa orra is lejjebbmegy. Fontos, hogy itt egész végig minimum 1, maximum 2 ujjal végig a fékkaron legyél.
rengeteget kell gyakorolni ezt a trükköt féleg, ha még a kezdeti stádiumban vagy. ne legyél elkeseredve ha nem megy, ez télleg nem egyszerü.
Ha a leírásom alapján egyáltalán nem megy akkor felejtsd el, és próbálj ráérezni!
Titanic A trükk szinte nem is igényel technikai felkészültséget, tehát nagyon egyszerű. Halkadj lassú tempóban majd helyezd a pedálon a lábad úgy, hogy egyenesen legyen a két pedál (az egyik az első kerék felé, a másik a hátsó kerék felé nézzen). Most dől előre egészen a kormányig. Ha ez megvan engedd el a kormányt és tárd ki a két karod.
Tipp: ha tudod, dúdold a Titanic című film dallamát, így garantált lesz a röhögés. :)
Wallride
A falon menés.
Elég látványos trükk. Keress egy hosszú de sima felületű falat. Közepes tempóban körübelül 60 fokban a faltol menj neki. Amikor ugy érzed hogy nem tudsz közelebb menni akkor gyorsan ugorj és csinálj egy tabletoppo(mind a két kereked legyen a falon).Probálj menni vele. Sok sikert és gyakorold sokat!
No Foot
Ezt a trükköt minden olyan BMXesnek tudnia kell,ki szeret dirtölni vagy streetelni.Bár nem igényel nagy technikai tudást,de elsajátítása közben számolni kell azzal,hogy nem keveset fogunk esni.Kezdő lépésként keressünk egy ugratót és nagy sebességgel hajtsunk rá.Mikor mindkét kerekünk a levegőben van,akkor fogjuk jó szorosan meg a kormányt és tárjuk szélesre mindkét lábunkat,majd helyezzük vissza a pedálra és landoljunk sikeresen. | |